Aktualności

Rodzicu, zarejestruj swoje dziecko online !

 

KOMUNIKAT MINISTERSTWA CYFRYZACJI                                                              19 czerwca 2018 r.

Rodzicu, zarejestruj swoje dziecko online!

Profil zaufany i kilka minut - to wszystko czego potrzeba, by zarejestrować narodziny dziecka online. Nowa usługa ruszyła 1 czerwca 2018 r. Rodzicu, już nie musisz spieszyć się do urzędu. Wszystko czego potrzebujesz to Profil Zaufany i kilka minut.

Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od dnia wystawienia karty urodzenia. Do tej pory mieli tylko jedną opcję – wizyta w urzędzie. Od 1 czerwca mają wybór – pędzić do urzędu czy spędzić ten czas z nowym członkiem rodziny.

Zdążysz w trakcie drzemki

Prościej, szybciej i wygodniej – to najkrótszy opis uruchomionej usługi. Jak z niej skorzystać? Cały proces to 5 prostych kroków.

WAŻNE: rodzic, który będzie rejestrował narodziny (może to być zarówno mama, jak i tata) musi mieć aktualny Profil Zaufany. Jeśli go nie masz, sprawdź jak to zmienić.

Co dalej? Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i tam wybierz usługę, z której chcesz skorzystać. Po zalogowaniu, system poprosi Cię o potwierdzenie, że jesteś matką/ojcem dziecka. Następnie – o zweryfikowanie Twoich danych.

Jak tylko to zrobisz, przejdziesz do zarejestrowania narodzin potomka. To czego potrzebujesz na tym etapie to m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię dziecka. Dobrze, by było uzgodnione przez oboje rodziców ;-) Ustal także numer Twojego aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteś w związku małżeńskim) - to znacznie ułatwi weryfikację Twoich danych w Urzędzie Stanu Cywilnego. Kilka kliknięć i gotowe.

Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcesz zameldować dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru masz skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

Gotowe! Wszystko powinno potrwać krócej, niż poobiednia drzemka malucha.

Rejestracja w 5 krokach

Tak to wygląda w skrócie:

Krok 1: oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka

Krok 2: sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica

Krok 3: wpisujesz dane dziecka

Krok 4: wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie - skrzynka na ePUAP, osobiście, pocztą tradycyjną)

Krok 5: podgląd wniosku i… podpis (Profilem Zaufanym).

Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez Ciebie opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.

To nie koniec zmian

To nie jedyne zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać, a które dotyczą rodziców. W funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami (tzw. parentyzacja). Gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 plus.

Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało też takie zmiany:

  • jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja):

Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. Planowane wejście w życie - od 1 grudnia 2018 r.,

  • szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL:

Organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi. Planowane wejście w życie -1 maja 2019r.

 

Wydział Komunikacji

Ministerstwo Cyfryzacji

 

ulotka s.1   ulotka s.2

 

Zaproszenie Gminnej Biblioteki Publicznej do Konkursu Literackiego

Copy of Womens History Month - Made with PosterMyWall

 

 

Regulamin Gminnego Konkursu Literackiego

"Zwykłe – niezwykłe kobiety wokół nas"

 

§ 1 Organizatorem Konkursu jest Gminna Biblioteka Publiczna w Chełmie Śląskim, ul. Techników 18, 41-403 Chełm Śląski, tel.: 32 225 78 05.

Cele:

 

  1. rozwijanie umiejętności literackich,

  2. popularyzacja literatury w środowisku dzieci i młodzieży,

  3. rozwijanie dbałości o język ojczysty.

 

§ 2 Założenia ogólne.

 

Uczestnicy konkursu przygotowują:
pracę literacką - opowiadanie lub charakterystykę kobiety, która w jakiś sposób wpłynęła na życie autora, jest dla niego autorytetem lub jest znaną w świecie Polką (maksymalnie dwie strony A4, prace pisane odręcznie).

 

Prace mają charakter indywidualny. Wyklucza się prace zbiorowe.

 

Przy ocenie prac uwzględniane będzie przede wszystkim:
a) zrozumienie tematu,
b) pomysłowość i oryginalność wykonania lub napisania pracy,
c) staranność wykonania pracy.

 

Każdy uczestnik może zgłosić maksymalnie jedną pracę. Prace zgłoszone na Konkurs muszą być pracami własnymi, nigdzie wcześniej niepublikowanymi i nie przedstawionymi na innych konkursach. Zgłoszenie pracy na Konkurs jest jednoznaczne ze złożeniem deklaracji o tych faktach. Prace swoich uczniów, zapakowane łącznie, do siedziby Organizatora, dostarcza szkoła w nieprzekraczalnym terminie do 22 czerwca 2018 r. (piątek). Nagrodzone prace (I, II i III miejsce) wybierze jury, powołane przez Organizatora.

 

§ 3 Uczestnicy konkursu.
W konkursie mogą wziąć udział uczniowie:

  1. szkół podstawowych,

  2. gimnazjum.


    § 4 Prace muszą być opatrzone następującymi danymi:
    - imię i nazwisko uczestnika.

    § 5 Udział w Konkursie jest jednoznaczny z nieodpłatnym przekazaniem praw autorskich do złożonych prac. Osoby zgłaszające prace konkursowe wyrażają zgodę na przetwarzanie przez Organizatora konkursu swoich danych osobowych (Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku, Dz. U. Nr 133, poz. 833, z późn. zm.). Prace zgłoszone do Konkursu nie będą zwracane autorom. Zgłoszenie prac do Konkursu jest równoznaczne z nieodpłatnym przeniesieniem na Organizatora własności złożonych egzemplarzy prac.

    § 6 Finał konkursu.
    Finał konkursu odbędzie się w Gminnej Bibliotece Publicznej w Chełmie Śląskim, 25 czerwca 2018 r. Podczas uroczystego podsumowania konkursu zostaną ogłoszone jego wyniki oraz wręczone nagrody.

 

Organizator zastrzega sobie prawozmian w regulaminie. 

Regulamin konkursu.pdf

Noc Bibliotek 2018 "Rzeczpospoczyta"

Noc Bibliotek 2018

STAROSTWO POWIATOWE

Obywatel

 

CEIDG

NARODOWE SIŁY REZERWOWE

Klauzula informacyjna dla interesantów Urzędu Gminy w Chełmie Śląskim (RODO) rozwiń
Zamknij
Zgodnie z art. 173 Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że strona www.chelmsl.pl w celu realizacji usług korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na instalację jednego lub kilku plików cookie na urządzeniu końcowym.